Us presentem el Pla d’actuacions 2025-2030 de les Biblioteques de la Universitat Autònoma de Barcelona, amb el lema: Compromís amb el coneixement i la comunitat.
El pla està alineat amb el pla Horitzó 2030 de la UAB i s’emmarca en el Pla estratègic per a la millora de l’impacte i visibilitat de la recerca i la transferència de coneixement de la UAB 2024-2027. S’estructura al voltant dels eixos de docència, recerca, persones, campus, governança i reconeixement, i dissenya les línies estratègiques que volem seguir en els propers anys per consolidar el compromís de les biblioteques amb la comunitat universitària, el coneixement obert, la innovació, la inclusió i la sostenibilitat. Aquestes actuacions contribueixen al desenvolupament dels principis establerts en l’Agenda 2030 i recollim els Objectius de Desenvolupament Sostenible específics que treballem en cada eix.
Fermes en els valors que ens identifiquen, les biblioteques entenem la transformació com un procés inherent a la nostra manera de ser i com una oportunitat de creixement: en la digitalització, en la tecnologia, en els espais, en les col·leccions o en els serveis, amb la voluntat d’incrementar l’impacte en els àmbits estratègics de (per) la universitat i contribuir al seu èxit. Els assoliments del pla els podrem mesurar tant de manera quantitativa com qualitativa, amb dades i amb una narrativa que en reflecteixi l’impacte real.
El contingut del pla és fruit del treball conjunt de tot l’equip de persones del Servei de Biblioteques i també de les aportacions que ens ha fet arribar la comunitat universitària. Per a tirar-lo endavant ens cal treballar de manera transversal amb tota la universitat, teixir aliances amb les entitats que la conformen i incentivar la participació activa de l’entorn territorial.
Les actuacions que es derivin del desenvolupament d’aquest pla, permetran consolidar les Biblioteques de la UAB com un referent en el compromís amb el coneixement i la comunitat.
Rosa Maria Sebastián Pérez
Vicerectora d’Innovació, Transferència i Emprenedoria
Núria Casaldàliga Rojas
Directora del Servei de Biblioteques
Aprovat per la Comissió General d’Usuaris del Servei de Biblioteques el 17 de març de 2025.
Les biblioteques de la UAB afavorim la creació, difusió, preservació i transferència de coneixement, per tal que aquest sigui obert i accessible.
Amb la nostra expertesa, contribuïm a l’èxit de la universitat i promovem la inclusió i la sostenibilitat.
Les biblioteques de la UAB som reconegudes per la capacitat d’innovació, pel compromís amb la ciència oberta, per ser facilitadores del canvi a la universitat i un referent en l’entorn professional.
En el context educatiu actual, les biblioteques som un aliat en l’acompanyament a l’aprenentatge i la innovació a la universitat, a la vegada que som un punt de trobada on poder generar coneixement i crear comunitat.
Establir aliances amb el personal docent és fonamental, i cal crear sinergies que enriqueixin la formació de l’alumnat i l’ajudi a desenvolupar habilitats crítiques. Aquesta col·laboració entre la biblioteca i el professorat es tradueix en l’organització i acollida d’activitats i projectes conjunts que beneficien l’alumnat i aporten valor a la comunitat educativa. En aquest marc les biblioteques esdevenen entorns dinàmics que s’integren en l’experiència d’aprenentatge global de l’alumnat.
Complementàriament, l’evolució constant de les disciplines i la proliferació d’informació demanden la creació de continguts que facilitin la identificació de fonts adequades, permetin verificar dades i fomentin el pensament crític, per contribuir a crear una cultura d’aprenentatge i investigació responsable.
La creació de vincles entre la biblioteca i l’alumnat contribueix a crear un millor entorn d’aprenentatge. Al mateix temps, incorporar l’alumnat com a un soci actiu i generador d’idees és una oportunitat a l’hora de dissenyar serveis, espais o en la selecció de recursos.
En paral·lel, és necessari vetllar per tal que la biblioteca sigui present en els canals, esdeveniments i entorns més efectius per poder fomentar la seva implicació activa.
En el marc de la legislació vigent, la UAB ha aprovat la seva estratègia i compromisos de ciència oberta que s’aniran desplegant en els propers anys. Amb la participació a la Comissió Assessora de Ciència Oberta, les biblioteques aportarem tota la nostra expertesa per a liderar i impulsar les accions necessàries per tal que la ciència oberta sigui la pràctica habitual a la UAB.
Els organismes de finançament de la recerca i la legislació en matèria de ciència oberta demanen al personal investigador la publicació de les dades de recerca en obert i l’elaboració d’un Pla de Gestió de Dades.
L’atenció al personal investigador en la gestió de les dades, el desenvolupament d’expertesa en aquest àmbit, la resolució dels dubtes que sorgeixin, o la implementació de millores en el procés de gestió són algunes de les actuacions que durem a terme.
El DDD és el repositori per a la preservació i difusió en obert de la publicació científica de la UAB, així com per a la gestió documental de les col·leccions especials de les seves biblioteques.
És necessari enfortir-lo, com una infraestructura cabdal per a la ciència oberta, amb un programari que afavoreixi la gestió documental i reforci la seguretat i preservació dels continguts. En paral·lel cal desenvolupar un entorn web amigable per millorar la consulta, l’accessibilitat i la interoperabilitat.
Potenciarem el DDD com un repositori de confiança fent el seguiment i revisant la Política de preservació del Dipòsit Digital de Documents de la UAB (DDD) per facilitar i garantir l’accés, a mig i llarg termini, als continguts digitals.
L’assoliment d’aquests reptes fomentarà la funció del DDD com a eina de transferència a la ciutadania.
La signatura de CoARA per part de la UAB i els nous requeriments de les agències AQU i ANECA per a l’acreditació i avaluació de la recerca han capgirat la manera d’avaluar la recerca. Les biblioteques actuem de manera proactiva assessorant en aquests nous criteris, creant i difonent eines de suport a l’abast de les persones usuàries i treballant conjuntament amb els altres actors de la universitat que han d’impulsar aquest canvi.
Participarem en grups de treball de CoARA, dins i fora de la UAB, i col·laborarem en la reforma de l’avaluació a la universitat.
Per tal d’enfortir les competències professionals de l’equip, augmentar la seva expertesa i desenvolupar el talent de les persones que treballen al Servei de Biblioteques, incentivarem la participació en grups de treball del CSUC, REBIUN, LIBER, ECIU o altres xarxes professionals, i incrementarem la implicació en el programa Erasmus.
Una altra línia d’actuació serà la d’afavorir la participació a jornades i congressos i contribuir a ampliar la xarxa de contactes per compartir bones pràctiques amb altres institucions.
El desenvolupament professional de l’equip augmenta la seva motivació i satisfacció laboral, facilita l’adaptació a l’entorn i crea sentiment de pertinença al grup. Per aquest motiu cal estimular les habilitats, potenciar la cohesió i retenir o captar el talent dins i fora de la universitat.
Els equips dinàmics i flexibles s’adapten millor als entorns en continua evolució. És per això que és important explorar noves vies per fomentar la mobilitat de les persones dins de les diferents unitats del Servei de Biblioteques.
Les biblioteques de la UAB vetllem de manera permanent per disposar d’una estructura organitzativa preparada per evolucionar d’acord amb les demandes de l’entorn i que permeti anticipar les necessitats futures de la UAB.
L’ampliació de perfils professionals, la distribució interna de tasques, rols i experteses, així com el reconeixement professional adequat de les persones que en formen part, és un element clau i il·lusionant per anar encara més enllà.
Disposar d’un entorn de treball saludable millora la satisfacció laboral i fomenta la inspiració, per aquest motiu es reforçaran les actuacions que generen confortabilitat, confiança, benestar i ajuden a prevenir l’estrès.
La diversificació dels espais és essencial per adaptar-se a les noves formes d’aprenentatge, que cada cop són més col·laboratives i interactives. Els usos col·lectius dels espais enforteixen els vincles de la comunitat i creen un ambient més cohesionat i actiu.
Disposar d’espais atractius, amb mobiliari flexible i equipament tecnològic, augmenta el benestar dels usuaris, estimula la creativitat i facilita que puguem donar resposta a les necessitats emergents de l’entorn més proper.
Els mitjans per compartir recursos amb biblioteques universitàries d’arreu del món s’han optimitzat amb eines que faciliten l’autonomia de les persones i permeten agilitzar l’accés a continguts no subscrits. Aquest fet ens obre la possibilitat d’encarar el desenvolupament de la col·lecció des d’un punt de vista més global.
Paral·lelament, per tal de tenir un fons de llibres i revistes més sostenible, aplicarem estratègies que redueixin el nostre impacte ambiental, tals com aprofundir en l’anàlisi d’ús per a la presa de decisions i també considerar el valor afegit de proveïdors del nostre entorn proper.
Ens cal disposar d’eines més eficients per fer el seguiment dels recursos bibliogràfics recomanats i oferir una col·lecció equilibrada en tots els àmbits de coneixement, adequada a les necessitats d’aprenentatge, de docència i de recerca.
Volem promoure que les col·leccions reflecteixin una àmplia gamma de perspectives i experiències en un entorn acadèmic inclusiu i respectuós. En incorporar materials representatius d’una diversitat de cultures, identitats i punts de vista, les biblioteques contribueixen a un entorn acadèmic que aprecia la diversitat i la inclusió, creant una comunitat més cohesionada i empàtica.
Aquesta diversitat de recursos també prepara l’alumnat per a un món globalitzat, on la capacitat de treballar i comunicar-se amb persones de diferents orígens i identitats és essencial.
La digitalització de col·leccions patrimonials i fons personals ens situa en una bona posició per aprofundir en projectes d’humanitats digitals. Cal posar el focus en captar, compartir i completar els continguts d’aquestes col·leccions per augmentar-ne l’impacte social, i que puguin ser utilitzats en diferents àmbits.
Les humanitats digitals són una eina de transferència de coneixement cap a la societat. També faciliten la creació d’aliances amb el personal docent i investigador de la universitat i fomenten les relacions interdisciplinàries entre diferents àmbits de coneixement. Les biblioteques volem ser un actor més d’aquesta xarxa i participar-hi aportant continguts i incentivant la implementació de noves tecnologies.
Cal analitzar i avaluar les tecnologies emergents i ser conscients tant de les seves virtuts com dels seus límits. Així mateix és necessari seguir invertint esforços per tal de maximitzar la interoperabilitat de les aplicacions que fem servir o posem a disposició dels usuaris.
L’ús de la intel·ligència artificial (IA) en la prestació dels serveis, l’atenció a les persones i l’agilització de processos interns és una realitat en evolució que cal anar explorant.
En paral·lel, desenvolupar la capacitat d’anàlisi i les aptituds professionals en l’ús de les tecnologies és la llavor per tal d’esperonar la descoberta i la creativitat i oferir un millor servei a la comunitat universitària.
La transformació digital implica integrar i adaptar la tecnologia a les necessitats pròpies i específiques, sent proactius per tal de guanyar eficiència i actuar amb responsabilitat professional.
L’ús de la tecnologia en la digitalització de processos i serveis és una font d’oportunitats de millora que ens permet estar ben posicionats a l’hora d’afrontar reptes de futur.
L’anàlisi de les singularitats dels diversos col·lectius que formen part de la UAB ens permetrà reforçar i ampliar la prestació de serveis a mida. Per fer aquesta anàlisi desenvoluparem estratègies de participació, cocreació i comunicació oberta i contínua.
D’acord amb els resultats obtinguts, impulsarem accions orientades a la personalització de serveis, amb l’objectiu de millorar l’experiència de les persones usuàries i respondre de manera més efectiva a les seves necessitats, preferències i expectatives.
Les biblioteques esdevenim espais de trobada i intercanvi, on es promou la creativitat, el talent emergent i la cultura en un ambient dinàmic, a la vegada que oferim un servei de qualitat a tots els centres del campus, amb horaris amplis i espais flexibles.
La suma d’aquests factors ens apropa al PDI, a l’alumnat, al PTGAS i a totes aquelles persones que venen a la universitat, i ens posiciona com un agent dinamitzador de la institució, amb capacitat per facilitar i impulsar converses entre actors diferents en un entorn adequat.
En un món interconnectat, les biblioteques fem de nexe entre la comunitat universitària i la societat en general. Som un altaveu per augmentar l’impacte social de la docència i la recerca de la universitat i som centres de coneixement, innovació i desenvolupament comunitari.
Treballem amb equips transversals i interdisciplinaris que potencien la incorporació de noves idees i estimulen l’experimentació.
Afavorim la col·laboració amb àmbits diversos de la UAB per tal d’aconseguir millors resultats, mentre ens focalitzem en el servei.
Invertim esforços en connectar i cooperar amb organitzacions nacionals i internacionals per tal d’oferir a les biblioteques UAB una consciència integradora que promogui el creixement personal i el benestar.
La preparació d’aquest pla d’actuacions del Servei de Biblioteques ha comptat amb
la participació de membres de tota la comunitat universitària, a qui agraïm la seva
col·laboració i aportacions. A continuació s’exposen el calendari i les activitats principals
desenvolupades.
El Servei de Biblioteques fa seguiment i analitza l’evolució de totes les seves actuacions a partir dels indicadors que s’estableixen en el sistema de gestió de la qualitat i que es poden consultar a la pàgina web del servei.
Els objectius estratègics del pla es concretaran anualment en objectius operatius que s’avaluaran a través d’aquests indicadors, i se’n farà un seguiment semestral.
Anualment, es prepararà i difondrà un informe amb els avenços duts a terme.
Al final de la vigència del Pla d’actuacions s’elaborarà un informe dels assoliments aconseguits.
Edifici N. Plaça Cívica. Campus de la UAB. 08193 Bellaterra (Cerdanyola del Vallès)
+34 93 581 1015